mandag 20. september 2010

Gabriellas Sång

Medan nokon kanskje ventar på å få vite meir om mitt syngande prosjekt, vil eg atter dele ein song som eg også øver mykje på for tida.
Eg har jobba mykje med Gabriellas Sång (frå filmen "Så som i himmelen") saman med elevar, og sett dei utvikle seg stort som songarar berre med å arbeide med denne.
Så då har den også naturleg blitt ein del av mitt eige repertoar.
Ein song med eit sterkt innhald, stor oppbygning og mange krevande tonar og overgangar, ein song som krev mykje kjenslemessig innleving og teknisk kontroll.
Ein song som veldig mange elskar å synge (meg sjølv inkludert), og som kan vere spanande å høyre andre synge (på godt og vondt ;-)). 
Det er framleis nokre kritiske punkt eg jobbar med, særleg i avslutninga.
Det er enklare å kommentere og undervise enn å framføre!
Her har du teksten og originalversjonen sunge av Helen Sjöholm, som også spelar Gabriella i filmen.



Gabriellas Sång
tekst: Py Bäckmann, melodi: Stefan Nilsson



Det är nu som livet är mitt
Jag har fått en stund här på jorden
Och min längtan har fört mig hit
Det jag saknat och det jag fått

Det âr endå vägen jag valt
Min förtröstan långt bortom orden
Som har visat en liten bit
Av den himmel jag aldrig nått

Jag vill känna att jag lever,
all den tid jag har
ska jag leva som jag vill
Jag vill känna att jag lever,
veta att jag räcker till.

Jag har aldrig glömt vem jag va
Jag har bara låtit det sova
Kanske hadde jag inget val
Bara viljan att finnas kvar

Jag vill leva lycklig för at jag är jag
Kunna vara stärk och fri
Se hur natten går mot dag
Jag är här, och mitt liv är bara mitt
Och den himmel jag trodde fanns
Ska jag hitta där nånstans

Jag vill känna att jag levt mitt liv

9 kommentarer:

  1. Jeg tror det er umulig for meg å høre den sangen uten å få tårer i øynene...

    SvarSlett
  2. Den er berre SÅ fin!

    Takk at du deler :-)

    SvarSlett
  3. Hege: Du må berre sjå den viss ikkje du har sett den!

    SvarSlett
  4. http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1594369

    SvarSlett
  5. Akk akk...den er så vakker. Så sår og stolt, innsiktsfull, klok og viktig..som går rett i hjertet på meg hver gang jeg hører den bli sunget med trygg stemme.
    Skjønner at den må kreve veldig mye av den som skal bære toner og ord.

    Jeg er så dårlig på å kommentere for tia, men jeg leser altså. Og tenker på dere, selv om vi ikke kjenner hverandre godt. Det at dere har hoppet ut i samme prosess som oss, samtidig, har gjort meg godt på et vis..det å vite at det er flere familier som tar sjansen på en svær forandring. Håper dere har det- og får det veldig godt, at dere finner roen og tryggheten i valget.
    Jeg har skjønt at slikt må ta tid, og vi har gitt oss den tia. Det er ikke alt som faller på plass med en gang, særlig ikke når man flytter fra noe som er så godt som vel både dere og vi har gjort.
    Jaja..

    Du spurte om redigeringsprogram.. Jeg er veldig amatør, men jeg bruker photoshop. Har lært meg selv sånn underveis, og syns det er veldig morsomt... Jeg er så gla i å tegne, forme...osv. Men finner aldri tid til det. Å redigere et bilde derimot, det tar kort tid, og gir et resultat fort...kanskje det er derfor jeg liker det så godt...har ikke tenkt gjennom det. Ellers bruker jeg picasa en del. Gratis, enkelt og fint på alle måter.

    Vi holder kontakten, SÅ fint å ha deg 'her!':)

    SvarSlett
  6. Ser det er lenge sidan du skreiv dette blogginnlegget, men eg må berre få sagt det: Jag vil kjenna att jag lever...

    SvarSlett
  7. Beste sangen jeg noen gang har hør!! Den er helt nydelig. Jeg tror alle som hører på denne kommer til å like den. Den gir et innblikk av hvordan livet her.Helt fantastisk!!!

    Takk for at du deler denne sangen:)

    SvarSlett
  8. i want to say that this song is the best ever. i've never heard enything better than this. i must say that i cried a little bit. what a beautiful song!!

    Thanks!!

    SvarSlett

Kva tenkjer du om dette?