onsdag 21. april 2010

Nytt om frimod, og blogganbefaling!

I bloggeland er det mange som har nytt innlegg kvar dag, nokre fleire om dagen.
Eg imponerast!
Det har ikkje eg.
Eg brukar litt tid på å skrive innlegga mine.
Eg brukar tid på å leite etter bilete, (og merkar at eg ønsker meg eit skikkeleg kamera:-).
Akkurat no har eg mange tankar om veldig mykje forskjellig, og arbeider med fleire innlegg.
Det kjem etter kvart!
Faktisk var eg nett så frimodig at eg turte å legge ut eit innleg på verdidebatt.no, hurra!
Viss du vil lese, så finn du det her.
I dag vil eg anbefale ein annan blogg dersom du likar å lese om kvardagsliv formidla på ein vakker, varm og kreativ måte.
Bloggen heiter "Gledelig tanke" og det er Anne Grete som skriv.
Sjå berre kva ho skreiv i dag:
Trikketur og trikketanker
"Jeg sjarmeres veldig av å kjøre buss, trikk og tog i denne byen. Og i andre byer. Ikke slik at jeg er så gla i å kjøre noe som helst når det er køer og fullt av folk. Men er formen og humøret sånn greit i vater, syns jeg det er både fint og veldig interessant.
Som i går.
Jeg kom inn i en overfylt trikkevogn.
Trikk er jo egentlig koselig.
Gammeldags
Skranglete hyggelig
Mennesker over alt, setene er opptatte, og vi står på hver ledige gulvflekk.
Helt tett
så nært hverandre at det er uendelig komisk at vi ikke kjenner hverandre
nærere enn bestevenninner som skravler intenst om de innerste følelser
nærmere enn jeg klarer å prate med noen som helst
Helt innpå livet til andre mennesker
med sine gleder og sorger
sine tanker i øyeblikket
Man hører private telefonsamtaler om hvor kjedelig det er på jobben
eller hvor vanskelig det er å forholde seg til mamma
praten mellom kjærestene som ikke klarer å holde smilet tilbake
eller som slår opp
guttegjengen på fjorten snakker om læreren
eller hu fine i åttende
den gamle mannen prater med kona si om hva de skal kjøpe til barnebarnet
eller om hvor fin ungdom vi har nå til dags
den narkomane forteller om hvordan det gikk galt
at han var bygningsarbeider
men så skjærte det seg med kona og han ble syk
pass på deg selv og de du er gla i

Jeg er innerst inne uredd mennesker
for jeg skjønner at vi er like
vi er redd for det samme
vi ønsker det samme
vi roter det til i forhold som betyr noe
vi savner ungene våre
vi vil hjem til sofa og trygghet
stillhet
vi lengter etter en kjærest
en å elske

Alle trenger minimum 40 minutters fysisk kontakt, sa ei venninne av meg her en dag.
Kanskje en skulle ta trikken kun av den grunn
og få noen gode tanker på kjøpet."    

Viktig, varmt og vakkert, synest eg. Det er så lett å tenke at andre verkar så trygge på alt, at andre får til alt. Men dersom vi brukar augene, øyrene og hjartet og tek oss tid til å lytte og sjå kvarandre, så ser vi fort at vi alle er på same trikk:-)!

Med ønske om ein god og velsigna dag for deg som les,



3 kommentarer:

  1. Så veldig veldig snill du er, koselig å lese dette. For jeg går jo rundt og tror at jeg er den eneste følelsesklumpen i hele vide verden, hehe:)
    Ha strålende dager. Og selv om du ikke skriver hver dag, dette er ALLTID ei inderlig god side å besøke.
    God klem

    SvarSlett
  2. Fant bloggen din via annegrete sin blogg - og det var en velsignet oppdagelse!!! Nydelig blogg. Jeg tenker så mye på det du skriver, om å være frimodlig og gi av seg selv. Ikke bare bære maske, strebe etter å være perfekt. Jeg linker til deg på bloggen min, og gleder meg til å lese mer....

    Og til slutt, jeg skriver ikke hver dag jeg heller!!! kan gå lenge med tanker i hodet mitt!

    SvarSlett
  3. Gunhild du er saa inspirerende. Og det Anne Grete skrev var ogsaa skikkelig fint. Jeg driver og tenker litt paa hvordan jeg kanskje kan faa truffet deg til sommeren. Lurer paa om jeg har noen flypoeng som jeg kan bruke og ta en dagstur eller to dager. Vi kommer til Oslo i juli. Maa se hva jeg har.

    Kjempeklem

    SvarSlett

Kva tenkjer du om dette?